ديدارهاي فشرده ميگل آرياس كانيته در تهران: تضمين كميسيونر

گروه اقتصادي|ميگل آرياس كانيته، كميسيونر اروپايي انرژي و آب و هوا، براي سومين بار راهي ايران شد؛ اين‌بار با ماموريتي تازه. آقاي كميسيونر به تهران آمده تا به طرف ايراني تضمين بدهد اگر در برجام بماند اروپا فعاليت‌هاي اقتصادي‌اش را با كشورمان ادامه مي‌دهد. نخستين‌بار در فروردين ماه سال 95 و دومين بار در ارديبهشت 96 و حالا و يك هفته پس از آنكه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا رسما خروج كشورش از برجام را اعلام كرده است. اما به نظر مي‌رسد ماموريت جديد كميسيونر در ايران با سفرهاي قبلي كمي متفاوت است. كانيته ديروز صبح در حالي وارد ايران شد كه طبق برنامه كاري‌اش قرار است طي دو روز اقامت در ايران با پنج وزير ايراني از جمله وزير نفت، وزير امور خارجه و وزير نيرو ديدار كند؛ ديدارهايي كه وجه اشتراك همه آنها بحث بر سر همكاري‌هاي آتي اتحاديه اروپا با ايران و رايزني براي گسترش همكاري‌هاي دوجانبه در زمينه انرژي است. او در سال ۹۵ به همراه شش كميسيونر ديگر اتحاديه اروپا در هيات همراه «فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي‌ اتحاديه اروپا و در ارديبهشت سال ۹۶ در راس هيات اروپايي به تهران سفر كرد و امروز در حالي وارد وزارتخانه‌هاي نفت، نيرو و خارجه و سازمان انرژي اتمي شده است كه طبق گفته‌هايش اتحاديه اروپا براي گسترش همكاري با ايران تلاش خواهد كرد. كانيته، ديروز ظهر و زماني كه از ديدار با بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت بازمي‌گشت در جمع خبرنگاران با سازنده خواندن جلسه‌اش با وزير نفت از تشكيل كارگروه مشترك ايران و اروپا براي حل مشكلات نفتي ايران خبر داد و تاكيد كرد: «تلاش‌مان را مي‌كنيم تا ايران بتواند جريان صادرات نفتش را مثل قبل از خروج امريكا از برجام ادامه دهد.»
او با تاكيد براينكه اين كارگروه تلاش خواهد كرد تا مشكلات تجارت نفت ايران حل شود، افزود: « سعي مي‌كنيم راهكارهايي بيابيم كه ايران بتواند سطح تجارت جهاني نفت خود را بدون تغيير حفظ كند. اولين جلسه اين كارگروه امروز برگزار شد تا دستور كار، موضوعات و چارچوب زماني حل مشكلات را تعيين كنيم و ما به تلاش‌هاي‌مان براي كمك به ايران براي حفظ سطح تجارت نفتي خود پايبنديم. مردم ايران مطمئن شوند از مزاياي يك توافق اصولي بين‌المللي بهره‌مند خواهند شد. اين توافق نه‌تنها براي حفظ صلح و امنيت منطقه اصولي است، بلكه براي اقتصاد ايران نيز ضروري است.» كميسيونر اروپايي انرژي و آب و هوا اين‌بار خود را آورنده پيام وي‍ژه اروپا به ايران خواند و گفت: «اتحاديه اروپا پيام ويژه خود را به ايران منتقل كرده كه كاملا به اجرا شدن توافق برجام پايبند هستيم. اين موضوع نيازمند اين است كه توافقات اقتصادي اين تفاهم مشترك به گونه‌اي باشد كه جريان نفت و گاز ايران در سطحي باقي بماند كه پيش از خروج ايالت متحده از اين توافق بود. براي اين منظور قصد داريم مذاكراتي با امريكا در زمينه قائل شدن استثنائاتي درباره تحريم مخصوصا براي قراردادهايي كه در زماني امضا شدند كه امريكا نيز بخشي از توافق برجام بود داشته باشيم.» البته او با تاكيد بر اينكه به دنبال راه‌حل قانوني براي اين امر است، خاطرنشان كرد: «اتحاديه دنبال راه‌هاي قانوني است كه از شركت‌ها در برابر تحريم‌هاي امريكا محافظت كند، ما به دنبال اين هستيم كه زيرساخت‌هاي مالي و تامين اعتبار لازم براي اجرايي شدن اين توافقات را فراهم كنيم؛ مخصوصا براي پروژه ال ان جي ايران كه قرار بود توسط بانك سرمايه‌گذار اروپا تامين اعتبار شود. همچنين قصد داريم همه مشكلاتي كه در حال حاضر تجارت عادي نفت را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد، بررسي كنيم. وزير نفت ايران با جزييات درباره همه مشكلاتي كه بايد به حل آن بپردازيم صحبت كرد كه اين تنها شامل مشكلات تامين اعتبار نمي‌شود، بلكه موانعي مانند بيمه، ذخيره‌سازي نفت و غيره را نيز دربرمي‌گيرد.»كميسيونر اروپايي انرژي و آب و هوا همچنين در مورد درباره تضامين مورد نياز توتال براي باقي‌ماندن در قرارداد پارس جنوبي هم گفت: «اين شرايطي كه گفتيم براي همه شركت‌هاي اروپايي صدق مي‌كند. اين يكي از همه ابزارهايي است كه قرار است مورد استفاده قرار دهيم و قرار است مجموعه‌اي از راهكارها را روي ميز قرار دهيم كه بتواند طيف مشكلات متعدد شركت‌هاي مختلف را دربربگيرد.» البته پيش از اين كانيته گفته بود: «در ديدار با مقامات ايراني احتمال دور زدن سيستم مالي امريكا از سوي دولت‌هاي اتحاديه اروپا از طريق پرداخت مستقيم به ايران براي صادرات نفت و بازگرداندن دارايي‌هاي ايراني در اروپا مطرح خواهد شد.»
مذاكرات حساس
كانيته، بسيار اميدوارانه در مورد ديدارهايش صحبت مي‌كند او قبل از نشست با خبرنگاران با بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت ديدار كرد. زنگنه درباره اين ديدار مي‌گويد: «شرايط در حال حاضر ويژه است كه با مذاكرات ما مي‌تواند حساس‌تر باشد. محور اصلي اين مذاكرات بررسي روابط اتحاديه اروپا با ايران در حوزه انرژي خواهد بود. كميسيونر انرژي اتحاديه اروپا پيام مشخص اين اتحاديه را در حفاظت از برجام و اراده سياسي كه سران اتحاديه در صوفيه بلغارستان ابراز كردند به ما رساندند. نكته جالبي كه ايشان اشاره كرد اين بود كه مذاكره‌اي نيست بلكه يك تلاش دوجانبه است.»او در مورد محور اصلي مذاكرات هم توضيح داد: «مذاكرات بر اين اصل استوار بود كه براي تحقق اراده سياسي اتحاديه اروپا و آنچه پيش از اين ايران و اروپا در اجلاسي كه در بروكسل بين ظريف و همتايانش از سه كشور برگزار شده بود، صحبت كرده بودند، چه بايد كرد؟ زيرا در اين اجلاس ذكر شده بود كه بايد همكاران دو طرف وارد بحث‌هاي ريز و عملياتي كردن نكات بشوند.»


وزير نفت با تاكيد بر اينكه قرار شد بحث‌ها توسط همكاران در دو طرف ادامه پيدا كند، افزود: «كميسيونر انرژي اتحاديه اروپا به نكته‌اي جالب اشاره كرد و آن هم اينكه مذاكره‌اي نيست كه دو طرف داشته باشد. بلكه يك تلاش دو جانبه و مشترك براي يافتن راه‌حل‌هايي براي مسائلي است كه با آن روبرو هستيم. اين مسائل هم همان گاز، نفت، فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي است.»
قول يورويي
كانيته پيش از اينكه به وزارت نفت بيايد به سازمان انرژي اتمي رفت. ديداري كه علي اكبر صالحي درباره آن مي‌گويد: اروپايي‌ها گام‌هاي اوليه براي حفظ برجام را برداشته‌اند. آقاي كانيته به‌طور كامل براي ما اقداماتي كه اروپا درصدد انجام آن بعد از خروج امريكا از برجام است را تشريح كردند. به ويژه در رابطه با مقررات مسدودسازي كه قرار است توسط اتحاديه اروپا احيا شود. اتحاديه اروپا همچنين در رابطه با به ‌كارگيري يورو در مبادلات تجاري با ايران «قول مساعد» داده‌ و گام‌هاي اوليه‌اي در اين زمينه برداشته شده است. البته تا زماني كه قول و قرارها محقق و عملياتي نشود ما به‌طور قوي نمي‌توانيم صحبت كنيم. اميدواريم در آينده نزديك هر چه پيش مي‌رويم شاهد عملياتي شدن اين قول و قرارها باشيم.»رييس سازمان انرژي اتمي ايران با بيان اينكه برجام موافقتنامه بسيار مهم بين‌المللي است، گفت: «اين توافق هم در جهت منافع ملي ايران و هم منافع جامعه بين‌الملل است. با رفتن يك كشور ممكن است مشكلاتي به خاطر اخلال اقتصادي و بانكي ايجاد شود اما اينها مانع جدي نيستند.» پيش از ورود كانيته به ايران رويترز در گزارشي نوشت: رييس كميسيون انرژي اروپا به دنبال دادن تضمين به وزيران ايراني نسبت به تمايل اتحاديه اروپا براي حفظ تجارت با ايران با وجود خروج امريكا از توافق هسته‌اي بين‌المللي ۲۰۱۵ است. رهبران اتحاديه اروپا به توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ پايبند بوده و بروكسل قصد دارد رعايت تحريم‌هاي دولت امريكا را براي شركت‌هاي اروپايي ممنوع كند و از دولت‌هاي اين منطقه خواسته است براي اجتناب از جريمه شدن توسط امريكا به بانك مركزي ايران مستقيما پول انتقال دهند. اما مقام‌هاي اروپايي اذعان كردند كه براي آنچه مي‌توانند براي كاهش تاثير تحريم‌ها انجام دهند، محدوديت‌هايي وجود دارد، زيرا برخي از شركت‌هاي اروپايي به دليل نگراني از نقض تحريم‌هاي امريكا سرگرم بررسي خروج از ايران هستند. يكي از مقام‌هاي بلندپايه اتحاديه اروپا كه در مذاكرات با ايران مشاركت داشته است، به رويترز گفته است: هيچ چوب جادويي فراتر از تلاش براي دادن اندكي اطمينان به تهران وجود ندارد. ماموريت كانيته يك حركت سمبليك براي درخواست از ايران به منظور پايبندي به برجام و حمايت از اين كشور است. يك مقام بلندپايه ايراني نيز گفت: اين ماموريت براي ما بسيار اهميت دارد، زيرا عزم اتحاديه اروپا براي پايبندي به برجام را نشان مي‌دهد.